מטרת התקציב היא לתכנן את עתידו של העסק מבחינת הכנסות ,הוצאות ועוד.
בעת תכנון התקציב השנתי יש לבצע הערכות כמה שיותר קרובות למציאות.
יש לתקצב כל סעיף וסעיף בדו"ח רווח והפסד כך שנוכל למדוד מידי חודש או מס' חודשים עמידה ביעדי התקציב.
במידה וישנם בעסק מס' מחלקות על כל מחלקה להכין תקציב חודשי לתקופה של 12 חודשים כאשר האחריות היא ע"י הממונה על המחלקה.
התקציב יכלול כדלקמן:
- צפי המכירות לרבות צפי כמויות ומחירים תוך התחשבות בתנאי השוק ובמתחרים.
- צפי עלות המכירות על פי הכמויות שצפינו למכור ותוך התחשבות בשיעור הרווח המתבקש ע"י ההנהלה.
- תקציב שכר עבודה חודשי (מומלץ לחשב צפי שעות על מנת שלא תהיה אבטלה סמויה בעסק ומאידך לא להעמיס הרבה
עבודה על מס' מצומצם של עובדים). - תקציב הוצאות כלליות כגון שכ"ד , חשמל, ארנונה, משרדיות, שירותים מקצועיים ועוד.
- תקציב פרסום הכולל את עיתוי הפרסום, ואופן הפרסום (אינטרנט, הקמת אתר ועוד)
לאחר הכנת תקציב זה יהיה בידך צפי של רווח והפסד של העסק. מרווח זה מומלץ לשים חלק לצורך השקעות בעסק כגון רכישת רכוש קבוע (לדעתי כ- 20% מהרווח).
מומלץ לנהל את התקציב בגיליון אקסל כך שיהיה ניתן לבצע בדיקות בקלות .
עסקים רבים אינם מנהלים תקציב ונקלעים בקשיים בתזרים המזומנים אותם בד"כ פותרים ע"י לקיחת הלוואה . יש לשים לב כי לקיחת הלוואה אינה אלא פיתרון זמני וכי על מנת לשפר את מצב העסק יש להשתדל לעמוד בתקציב שהכנת מבעוד מועד.
בהצלחה